O sobie: Z wykształcenia i całym sercem jestem pedagogiem specjalnym. Od ponad 13 lat zajmuję się terapią i wsparciem dzieci z trudnościami rozwojowymi. Jestem także specjalistą AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication), czyli komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Moja praca w głównej mierze polega na wspieraniu ludzi tych młodszych i starszych (od 1 r.ż do 30 r.ż) w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych – czyli wszystkiego, co pozwala im wyrażać siebie, budować relacje i być zrozumianym przez innych. Szukam wraz z rodzicami/opiekunami sposobów na to, jak pomóc komunikować się efektywnie, wtedy, gdy mowa werbalna jest utrudniona, jeszcze się nie pojawiła lub jej nie ma. W pracy korzystam z wysokiej technologii i programów wspomagających komunikację, takich jak: MÓWIK, CoughDrop, Tobi Communicator 5, Grid 3/Grid for Ipad, TD Snap, Boardmaker/Boardmaker 7. Dobór programu i sposobu wykorzystania wysokich technologii dobieram bardzo indywidualnie. Wierzę, że komunikacja to coś znacznie więcej niż słowa. Dlatego moje działania zawsze koncentrują się na relacji, bo to ona jest początkiem każdej rozmowy. Bardzo ważnym elementem terapii, na który zwracam szczególną uwagę, jest wzrok. Uwzględnienie funkcjonowania wzrokowego dzieci z niepełnosprawnościami w kontekście komunikacji jest stałym i nieodzownym elementem mojej pracy. Jestem również trenerem Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). Komunikacja jest ściśle związana z rozwojem społecznym, dlatego w swojej pracy kładę duży nacisk na wspieranie dzieci w budowaniu relacji z rówieśnikami i w rozwijaniu kompetencji społecznych. Prowadzę zajęcia grupowe dla dzieci w wieku szkolnym – dla klas II–III oraz IV–V. W kreatywny sposób, poprzez zabawę, gry i wspólne działania, pomagam dzieciom rozwijać niezbędne umiejętności potrzebne do budowania satysfakcjonujących relacji.

Dział: terapia rozwoju umiejętności komunikacyjnych AAC, trening umiejętności społecznych

Wykształcenie:

Studia licencjackie: Oligofrenopedagogika Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Studia magisterskie: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacją włączającą Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Szkolenia:

Oddziaływania wspierające umiejętności porozumiewania się osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością na poziomie przedsymbolicznym, nieintencjonalnym

Tobi Communicator 5 - poziom zaawansowany

Coughdrop jako narzędzie w komunikacji

Makaton - program rozwoju komunikacji - szkolenie podstawowe i zaawansowane

Wideotrening w komunikacji - kurs wprowadzający

Włączanie rodziców w proces terapeutyczny. Kompetencje specjalisty AAC

Dzienniki jako pomoc terapeutyczna we wdrażaniu AAC

Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikowania się dzieci o specjalnych potrzebach z użyciem AAC

AAC - nauczanie komunikowania się w kontekście zajęć edukacyjnych. Organizacja, strategie, uczestnictwo.

AAC - jak zacząć pracę w obszarze komunikacji z dzieckiem/osobą w spektrum stopień I

Podejście Verbal Behavior i zastosowanie narzędzia VB-MAPPw terapii trudności komunikacyjnych u dzieci o zaburzonym rozwoju

Potrafię rozmawiać, potrafię się bawić, porozumiewanie może być dla mnie zabawą - praca z osobami z zespołem Retta

Terapia wzroku w modelu aktywnym moduł I i II

Metoda Snoezelen w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - stymulacja zmysłowa

Trening umiejętności społecznych - terapia grupowa

Wartość współpracy z rodzicami ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - zrozumieć drugą stronę.

Co robić, kiedy podejrzewamy depresję u dziecka. Rozmowa z pedagogiem, prawnikiem i psychiatrą

Mocowania, peryferia, jakość życia - dzień z technologią wspomagającą w aac

Jak konstruować program pracy i pokonywać trudności w terapii dzieci z wieloraką niepełnosprawnością

AAC - praca z osobami dorosłymi i użytkownikami z chorobami neurodegeneracyjnymi

Zajęcia dla:

  • dzieci i osób z trudnościami w komunikacji,

  • dzieci i osoby z wieloraką niepełnosprawnością,

  • dzieci i osoby potrzebujące indywidualnego wsparcia lub/i wysokiej technologii w komunikacji

  • dzieci i osoby potrzebujące wsparcia w rozwijaniu komunikacji z wykorzystaniem elementów terapii wzroku

  • konsultacje dla rodziców/ opiekunów z zakresu komunikacji i AAC.

Zajęcia grupowe dla:

  • dzieci szkolne potrzebujące wsparcia w odnajdywaniu się wśród rówieśników, budowaniu relacji i lepszym rozumieniu emocji – swoich i innych.

  • dzieci szkolne posiadające orzeczenie lub opinię,

  • rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnościami.

Anita Gerlej - Pańkowska